Yakuza 0

Do Yakuzy 0 ma okolie doslova tlačilo. Človek kam ide, o nej číta len chváli a vlastne netuší prečo. Čo by na hre o japonskej Yakuze mohlo byť tak super? Príbeh? Postavy? Boje? Nehrala som ani Mafiu, pretože ma proste tieto témy vôbec nelákajú! Už od začiatku som si zúfala, že ich politike nebudem rozumieť. Pre moju chabú pamäť si isto nezapamätám všetky tie šialené názvy rodín a klanov. A potom som ju spustila. Hrala som ju deň. Z dní boli týždne. Aktuálne mám nahratých cez sto hodín a už chápem, prečo Yakuzu 0 všetci tak milujú…

Čert ber celú Yakuzu! Táto hra sa vôbec nehrá pre politikárčenie a nejakú potrebu uplatniť sa pred klanom. Je o tom, ako si poriadne užiť život v japonskom Tokiu. Spoznať bizarnosti 80 rokov a to chodením do baru, spievaním karaoke či prevádzkou kabaretu. Yakuzu nebudete milovať len pre temný príbeh z podsvetia, drsné súboje, no aj pre jej členov.

„Od prvého momentu je chytľavá, vtipná, miestami až bizarná.“

V momente, keď začnete viac spoznávať tieto postavy, tak hra vás celkom pohltí. Na jednom rohu riešite problémy svojho klanu a pri druhom stretávate láskavú dominu, ktorej pomáhate pri práci, či zháňate heslo pre obchodníka so zbraňami, len aby ste sa spokojne otočili na podpätku, s pocitom, že ste ho odhalili! Yakuza 0 je pre mňa vrcholom japonských hier. Od prvého momentu je chytľavá, vtipná, miestami až bizarná. No keď pôjdu postavy do tuhého, budete mať slzy na krajíčku! To je čaro Yakuzy…

„Keď pôjdu postavy do tuhého, budete mať slzy na krajíčku!“

Príbeh si budete užívať až s dvomi hrateľnými postavami. Bývalým členom Yakuzy Majimom Gorom, ktorý si svoje vyhnanstvo odpikáva uzavretý v mestskej štvrti, kde vedie jeden z najväčších kabaretov, a s mladým Kyriom Kazumum, chalanom s dobrým srdcom, ktorý bol v nesprávny čas na nesprávnom mieste.

Miestne klany sa bijú o zapadnutý pozemok a dohady asi nedopadli najlepšie. Možno padli nejaké tvrdé slová, istotne však táto rozbrojka po sebe zanechala chlapa s prestrelenou hlavou. Kyriu sa stáva hlavným podozrivým. Aby nespôsobil väčšie problémy, odchádza z klanu, lenže Yakuzu nikto neopúšťa iba tak… Naopak, za Majimom prichádza starý nadriadený. Je čas, aby preukázal, že je hodný toho, vrátiť sa do rodiny. Majimovi je pridelená nájomná vražda, ktorá ale naberá veľmi nečakaný smer.

„Mestké ulice sú v Yakuze vykreslené ako veľmi nebezpečné miesto na život.“

Ako som aj očakávala, hlavný príbeh ma nechytil hneď. Predstavovanie členov klanu však rýchlo odsýpa a narozdiel od môjho očakávania, som nebola postavená pred radu Japoncov, ktorých od seba ledva rozoznám. Predsa len Yakuza nemá nič spoločné s anime štýlom, kde hrdina vyniká fialovými očami a nerealizovateľným účesom… Postavy od seba rýchlo odlíšite, nie len pre prepracovaný dizajn, ale aj pre ich výrazné charaktery.

Bossovia pôsobia skutočne dominantne a z pohľadu im doslova srší: „Som schopný všetkého.“ Preto svojich súper budete vždy brať vážne, síce na ulici nemáte problém zmlátiť masy. Tokijské ulice sú v Yakuze vykreslené ako veľmi nebezpečné miesto na život. Ak vás pri chôdzi mestom nenapadnú členovia vášho bývalého klanu, potom isto natrafíte na ožranov, delikventov, motorkárov alebo aspoň na niekoho, kto si chce do vás pichnúť. A tu prichádza asi časť, ktorá by po milióntom opakovaní mala byť otravná, lenže nie je…

„Štýl boja prezentuje ich povahu a osobnosť.“

Napriek diplomatickému pokusu riešiť problémy vždy nakoniec dôjde na päste. Či už vo vedľajších úlohách, alebo pri náhodných stretoch v meste. A naši hrdinovia sa len tak niečoho nezľaknú! Každý má na výber z troch unikátnych štýlov, ktoré sa postupne odomykajú. Isté pohyby sa naučíte iba učením od majstrov a inspirácia na zlepšenie pohybov môže prísť doslova z kadekoľvek. Od tanečníkov na ulici, od vyberačky daní, i od skutočného samurajského majstra.

Štýl boja prezentuje ich povahu a osobnosť. Zatiaľ čo Kyriu spolieha na hrubú silu a niekedy vie až prekvapiť svojou brutalitou, Majima je omnoho vynaliezavejší. V boji vidieť jeho krvilačnosť a vyžívanie sa v šialenom a nespútanom boji. To sa tvorcom musí nechať. Tým, že s oboma zápasíte, spoznávate aj ich skryté stránky osobnosti. Navyše čím dlhšie bojuje s nepriateľom a vaše údery sú presnejšie, tým sa vám nabíja aj takzvaný Heat. Inými slovami, čím viac sa v boji nažhavíte, tým brutálnejší boj bude.

„Možno budúci protivník skončí s náhodnou injekčnou striekačkou v zadku. Au!“

Heat odomiká príležitostné animované útoky.  Nepriateľa tak omlátite o stenu či prevediete úhyb, pri ktorom sa viac nepriateľov dorazí samo o seba. V istých štýloch vám umožní použiť aj okolité predmety, čo bola pre mňa v celej hre najväčšia zábava. Každý z nich má osobitú animáciu, takže je úžasné sledovať s čím všetkým sa dá bojovať a hlavne ako. Možno už budúci protivník skončí obarený horúcou vodou, rozplaštený pod harleyom či s náhodnou injekčnou striekačkou v zadku. Au!

Obaja hrdinovia ale majú rovnaký základ. Šípkami si prehadzujete medzi rýchlym, drsným alebo neutrálnym bojovým štýlom. Ak máte radi zbrane, na výber ich máte neúrekom. Ja osobne som si k nim nenašla cestu, pretože väčšina má pri sebe číslo, ktoré značí, koľkokrát môžete protivníka udrieť, kým sa pokazí. Na opravu musíte mať špeciálne kufríky alebo za opravu zaplatiť. Tam u mňa nastúpila dilema: oprava zbrane alebo zlatá socha v životnej veľkosti? Na čo sú mi zbrane, keď dokážem nepriateľov umlátiť rukami a môžem mať vlastnú sochu v životnej veľkosti! Ale to vám vysvetlím radšej potom…

„Zapojte sa do boxerského ringu, ošklbte steroidmi nadupaných zlodejov alebo zvolte tradičný spôsob-zamestnanie.“

Dôležitá je otázka peňazí. Tie lietajú doslova na každom kroku. Nie, vážne. Pri bojoch vyletujú z nepriateľov, lenže oberanie cudzincov nie je dlhodobo efektívne. Síce aj pri tom zarobíte milióny. Veď hra je v japonských jenoch, takže čoskoro prídete na to, že desať miliónov je len taká detská sumička. Peniaze môžete zarábať rôznymi spôsobmi. Ak máte odvážnu náladu, skočte si do kasína a pokúste sa niečo vyhrať v rulete alebo black jaku. Zapojte sa do boxerského ringu, ošklbte steroidmi nadupaných zlodejov alebo zvolte tradičný spôsob-zamestnanie.

Pre Kyria je to práca v nehnuteľnostiach, ktorá je popri hlavnom príbehu asi najväčší minipríbeh. Kupovanie nehnuteľností vám privedie veľké peniaze, ale aj piatich výnimočných nepriateľov, ktorých však budete musieť poraziť aj inak ako päsťami. Miliardári, ktorí doteraz ovládali mesto nie sú práve spokojní, že sa im niekto mieša do biznisu. Vidia však vo vás skvelú príležitosť ako sa zabaviť a tak sa s vami pretekajú kto z koho. Vysielajú gangstrov, pre ktorých vám vaše podniky odmietajú platiť alebo vás pozvú na nejakú tú minihru podľa toho či sa jedná o podnikateľa so zábavným priemyslom alebo vlastníka podnikov s dámskou obsluhou.

„Majima to má o niečo pestrejšie. Otvára nový kabaret“

Opäť aj tu sa ukazuje veľké plus Yakuzy. Vaši oponenti nie sú iba hlúpe bábky. Majú prenikavú osobnosť. Každý je jedinečný a síce väčšina vašej práce bude len chodiť do kancelárie pre peniaze, interakciu s nimi si vždy užijete. Majima to má o niečo pestrejšie. Otvára nový kabaret, pre ktorý musí nájsť aj personál. Väčšina sa k vám pridá z vedľajších úloh, no mnohé dámy si vyslovene musíte získať. Jednak tak docielite príbehom, keď sa budete vypracovávať a porážať ostatné kabarety,  jednak behaním po uliciach a kupovaním drahých darčekov pre najkrajšie ženy, aké stretnete.

Samotné vedenie kabaretu je taká minihra v minihre. Ako žena som si to užila ešte o to viac, že svoje hostesky si môžete prezliekať a tým im získať potrebný status. Vaši hostia totiž majú všemožný vkus. Niekto rád vtipné a sexy. Iný radšej roztomilé a romantické. A vy ich priania musíte plniť. Dievčatá nepošlete do práce bez poriadneho tréningu a tak s prestížnymi hosteskami chodíte na opakované rande, aby sa vo svojej práci trochu…vycvičili.

„Môžete vynechať vedľajšie úlohy, ale nespoznáte dobre svoje postavy“

V skutočnosti nečakajte nič úchylné. Je to taká klasická randiaca hra s výberom odpovedí. Podľa toho ako vám konverzácia išla, získavate pre ne potrebné levely. Každá hosteska je výnimočná, takže si isto nájdete nejakú, ktorú si obľúbite! Proste zábava, ktorá vás odvedie od faktu, že len o trochu v inom čase a na inom mieste budete čeliť istej smrti. Tak nejak fungujú aj všetky vedľajšie úlohy, ktorých je v hre neúrekom. Ak ste rodení komplecionisti, tešte sa! Hra vás za to odmení aj legendárnym bojovým štýlom. A ak nie ste, stanete sa nimi…

V Yakuze 0 súvisí všetko so všetkým. Môžete vynechať vedľajšie úlohy, ale nespoznáte dobre svoje postavy. Nemusíte sa trápiť s kabaretom, ale začnú vám chýbať potrebné peniaze. Tie totiž okrem na jedenie v reštaurácií, teda, chcem povedať na dopĺňanie života (typicky japonské, jedlo všetko zahojí), potrebujete aj na zbrane, iné vedľajšie úlohy a vylepšovanie schopností. Skilly postupom času vôbec nie sú lacné. Každý štýl má osobitný strom, ktorý v tomto prípade vypadá ako kruh, ktorý sa tiež rozrastá podľa toho, koľko do seba investujete.

„Či už sa vyberiete tancovať, závodiť s modelmi autíčok, všetko má v sebe nejaký príbeh.“

No garantujem vám, že v meste budete chcieť vyskúšať všetko. Či už sa vyberiete tancovať, závodiť s modelmi autíčok, alebo skúsiť tradičný mahjong, všetko má v sebe nejaký príbeh. Mnohé aktivity majú obaja hrdinovia rovnaké, ale pár drobností sú čisto vyhradené len pre jedného z nich. Veľkou rozmanitosťou ale oplývajú aj vedľajšie príbehy. Nie je to to klasické, dones mi toto a ja ťa odmením. Síce väčšina má na plnenie rovnakých charakter, ich vtipnosť a nápaditosť vás donúti si zapamätať si aj náhodného človeka na ulici. Pár z nich je smutných, iné sú čisto na pobavenie, no žiadny z nich vás nenechá chladných.

Je neuveriteľné koľko toho tvorcovia dostali do tak malého sveta. Mapa jednotlivých oblastí sa totiž dá prejsť zboka na bok behom pár minút. Jediné, čo vám v tom bráni sú práve situácie na ulici, ktoré vedú k vedľajším príbehom alebo náhodní delikventi, ktorí už dávno nedostali na hubu. A to všetko sprevádza pochmúrny príbeh Kyria a Majimu, ktorých osud sa nenápadnými krokmi prepletá a zauzľuje.

„Veľa minihier je robených hlavne pre zábavu domáceho publika.“

Zároveň možno treba varovať pred tým, že veľa minihier sú robené hlavne pre zábavu domáceho publika. Čo to znamená? Rytmické hry. Veľa nervov pri stláčaní tlačítok v tom správnom čase. Ó Bože, ako ja ich neznášam! A viete čo je na tom celom divné? Yakuza 0 aj toto vedela spraviť tak zábavne, že mi to v podstate nie len nevadilo, dokonca ma bavili! Ja neviem, ako to vlastne dokázala, ale z hry, ktorú som sprvu ani nechcela hrať sa sa stala séria, ktorá už neoddeliteľne patrí do môjho života.

Po nulke som sa vrhla aj na Yakuza Kiwami, čo je remake prvej Yakuzy, a síce vidím isté nedokonalosti, ktoré prirodzene patria k prvým pokusom, som z nej stále nadšená. Yakuza 0 pôvodne vznikla ako prequel, no po remakoch sa bez nej sa už v príbehu nepohnete. Zároveň predstavuje lepší vstup do celej série než Yakuza Kiwami. Má svižnejší spád, lepšie vymyslené vedľajšie úlohy a predstavuje ten správny vstup, pre ktorý si túto sériu zamilujete.

„Nemusíte byť ani fanúšikom mafiánskych hier. Nemusíte dokonca ani mať radi japonské veci. Yakuza 0 vás chytí.“

Nemusíte byť ani fanúšikom mafiánskych hier. Nemusíte dokonca ani mať radi japonské veci. Yakuza 0 vás chytí v prvom rade príbehom, sympatickými postavami, širokými možnosťami a zábavnosťou bojového systému. Už sa ani nemôžete vyhovárať na jej nedostupnosť! Či už hráte na PS4 alebo na PC, môže byť vaša. A mala by byť. Dajte na radu človeka, ktorý sa dlho bránil a teraz Yakuzu 0 radí k svojim obľúbeným hrám.

Hľadáte podobné hry? Keďže Yakuza 0 bola prvá hra tohto druhu, ktorú som kedy hrala, na podobné hry som si tentokrát zohnala vierohodného poradcu. K akým iným hrám mi ju prirovnal? Ako prvé vám radím Sleeping dogs. Už podľa traileru tá podobnosť je očividná. Sériu Shenmue. V spojitosti s Yakuzou sa o nej často aj hovorí. Osobne odporúčam Killer is Dead, do ktorého som sa sama pustila. A nedalo by mi nespomenúť Mafiu 1 už len z nostalgie mnohých fanúšikov. Ostatní radia: „Povedz im, že je to japonské GTA.“ Sorry ľudia, GTA je proti tomuto fakt nuda…

Pamätáte si malého modrého ježka Sonica? Krásnu drsnú ženskú, ktorá rozhádala feministky po celom svete? Áno, Bayonettu! Aj to sú hry od Segy, ktorá nám priniesla Yakuza 0. Možno už menej budete poznať RPG Shining resonance, alebo Valkyria chronicles. Tie ma ešte čakajú na poličke, hádam sa k nim čoskoro dostanem, aby ste čo najskôr mali recenzie! Ešte spomenie stratégie Total war. Stačí si nájsť obľúbené historické obdobie a môžete hrať…

Pracujeme na tom, aby sa recenzie týchto hier objavili aj na Imaginaria.sk

Názov: Yakuza 0

Žáner: Akčná adventúra / Beat ‚em up

Platformy: PS4 / PS3 / PC

Herný čas: cca 31 hlavný príbeh (Komplecionisti okolo 130 hodín. Pšššt! )

Rok vydania: 2015

Vývojári a štúdio: Sega

Vydavateľ:  Sega

Pomohla ti Imaginaria? Zdieľaj!

Páčila sa ti recenzia? Pomôž šíriť kvalitný obsah! Aj vďaka tebe sa Imaginaria.sk môže stať miestom, kde to žije. Pridaj sa k fanúšikom našej FB stránky, zdieľaj, komentuj a vyhrávaj. Každý mesiac si môžeš odniesť skvelú knižnú cenu. Pravidlá súťaže nájdeš v sekcií Kniha za komentár. Teším sa na vás pri ďalšom článku!

Pozitíva

• skvelé postavy, ktoré si zamilujete
  • extrémne veľa minihier a vedľajších úloh
  • výborne zvládnutý príbeh
  • bojový štýl, ktorý neomrzí

Negatíva

• menšie opakovanie a rovnaké lokality

Zhrnutie

Otázkou je pre koho nie je... Na japonské veci potrebujete vždy otvorenú myseľ a Yakuza sa vám odvďačí tým najlepším vo všetkých ohľadoch. Máločo si odo mňa zaslúži slovo perfektné, veď ako perfekcionista si na tom zakladám, no táto hra predčí aj tie najväčšie očakávania. Stačí prečkať pomalší rozbeh a máte postarané o zábavu na poriadne dlhý čas.
10

Perfektné

Hrateľnosť - 10