Kniha V zajatí snov ti ukáže, že sny nepatria len tebe | Recenzia

Nenáročná fantasy séria s detektívnym podtónom. Kedysi známa séria, dnes už jej meno takmer nik nepozná. Ak ste ju ale náhodou prehliadli, odporúčam si o nej aspoň prečítať. Prezradím vám pre koho by mohla byť vhodným darčekom a ako sedí pomer ceny ku kvalite príbehu.

Sedemnásťročná Janie sa noc čo noc dostáva do cudzích snov, ktoré odhaľujú odvrátenú stránku ľudského života. Janie sa nemôže nikomu zdôveriť – neuverili by jej a mysleli by si, že sa zbláznila. A tak žije so svojou schopnosťou ako s prekliatím, ktoré nedokáže ovládať. Raz sa Janie prepadne do nočnej mory, z ktorej jej stuhne krv v žilách – prvý raz nezostáva v niečej zvrátenej duši len pozorovateľkou, ale stáva sa aj účastníčkou…

V zajatí snov je to jedna zo sérií, ktorá sa veľmi ťažko hodnotí spätne. Dnes už mám toho načítané omnoho viac, ako pred piatimi rokmi. Viem, čo od knihy chcem. Rovnako tak, že prítomný čas, ktorý v tej dobe sa do kníh ešte iba vkrádal, mi nelichotil a nikdy nebude.

Na portáloch má séria veľa kladných hodnotených. Mladé dievčatá obdivujú štýl, akým je kniha písaná. Mať opäť medzi dvanásť-pátnásť rokov a menej kníh za sebou, možno by som celú recenziu napísala inak. Pravdou je, že pre začínajúceho čitateľa, môže byť táto séria príjemným zážitkom. Je dostatočne oddychová, nenáročná a číta sa veľmi rýchlo. Skúseného knihomola, ale neosloví. A ja vám poviem prečo.

„Dievča vstupujúce do ľudských snov, bez možnosti výberu.“

Začnime príbehom. Zápletka je na prvý pohľad lákavá. Dievča vstupujúce do ľudských snov, bez možnosti výberu. Vnútorný boj hrdinky s darom, čo je skôr prekliatím, jeho zdravotnými následkami, je prinajmenšom zaujímavý. Kombinácia ľahkej fantasy a detektívnych príbehov ukrýva v sebe veľký potenciál.

Autorka nám teda ukáže, ako sa to presne robiť nemá! Gradácia v jej podaní znamená nakopenie jednoduchých, nerozvitých viet. Čím viac, tým lepšie! Celá kniha je robená formou denníka. Čo mi od študentky, ktorá sa v sedemnástich stáva detektívkou, príde mierne nelogické. Načo zapisovať detaily z prípadu? Aby si ho podozriví náhodou mohli prečítať? Denník aj tak slúži hlavne na citové výlevy hlavnej hrdinky a je dôležité zaznamenať všetko! Keď uprostred noci nemôže spať, je nutné zapísať každú minútu aspoň jednou vetou: „Na nič som neprišla.“ O minútu: „Ešte stále mi nič nenapadá.“ : Minúta nato: „Riešenia sa mi akosi vyhýbajú“

„Prítomný čas ani forma takejto fantastike nesvedčí.“

Nevadia mi knihy písané denníkovým štýlom, no tu sa s tým hrá nesprávnym spôsobom. Autorka knihu úplne nezvládla. Prítomný čas ani forma takejto fantastike nesvedčí. Niektoré zápisky, ako tie hore, sú priam zbytočné a nereálne. Vidieť, že je písaná od začiatočníčky pre začiatočníkov. Dej sa točí okolo troch postáv: Jane, jej matky alkoholičky a Cabela. Bohužiaľ ani v tomto kniha neočarí. Očakávala by som väčšie rozoberanie vzťahu Jane a jej matky. V zajatí snov sa tak mohla stať dobrou sociálnou kritikou! Ale ani tento aspelt v knihe nie je využitý. Postavy majú spolu pevne predurčený vzťah. Ťažko teda hovoriť o nejakom vývoji…

„V Zajatí snov by som udelila titul najlepšia kniha do čakární!“

Dala by som jej titul najlepšia kniha do čakární! Do príbehu sa nepotrebujete extra zahĺbiť, takže menší ruch vás nijak nevyruší. Navyše sú to naozaj malé knižočky, takže sa ideálne zmestia do tašky. Nič nevážia a nezaberú priestor. Svojho času mi poslúžila ako rýchle oddychové čítania. Ničím obohacujúce, no príjemné. Napriek tomu ako ju tu zhadzujem, v čase keď som ju čítala mi prišla pomerne fajn. Ak potrebujete niečo oddychové a nezaťažujúce, prečo nie? Mohla by byť pekný darčekom pre dievčatá okolo tých dvanásť rokov. Dnes už je táto séria staršia. Nedávno som ju videla vo výpredaji za euro. Ak ste teda s touto séria počkali, dnes už je pomer cena/kvalita rozhodne bližšia. Náš tip! Zaujala ťa táto kniha? Prečítaj si aj:

Chceš sa podeliť o svoje dojmy? Máš otázku alebo pripomienku k článku?

Poznáš iný dobrý tip z výpredajov? Verím, že sa článok páčil a pomohol. Ak áno, môžeš ho zdieľať a pomôž šíriť kvalitný obsah. Teším sa na vaše názory. Odpovedám na každý komnetár a uvidíme sa pri ďalšom článku!

Lisa McMann je americká spisovateľka s holandskými koreňmi. Jej manžel bol pre ňu inšpiráciou pri písaní jej prvej sérií Wake (Lovkyně snů), keď sa jej raz prisnilo, ako vstúpila do manželovho sna.

Prvá kniha sa umiestnila na popredných miestach v rebríčku najpredávanejších knižných titulov pre deti, New York Times Bestsellers. Venuje sa písaniu poviedok pre dospelých, no hlavne románom pre deti a mládež. Okrem trilógie V zajatí snov bola do češtiny preložená iba jej kniha Prokleté město.

Ak vás zaujíma viac ohľadom jej tvorby, navštívte autorkin web.

Zhrnutie

Kniha je určená hlavne pre začínajúcich čitateľov a mladšie publikum. Ak máte v rodine niekoho okolo dvanásť rokov, stále je to dobrá voľba s netradičným námetom. Viac v recenzií.