• Search
  • Lost Password?

Odin Sphere | Hra inšpirovaná severskou mytológiou

Vydajte sa na cestu s piatimi dušami, ktoré zvedie dokopy náhoda či možno osud. Nechajte sa unášať  krásnym rozprávkovým štýlom a úchvatnou kresbou, akú vám môže ponúknuť iba Odin Sphere Leifthrasir. Čarovný svet inšpirovaný severskou mytológiou otvára úchvatný príbeh o osudoch spletených priateľstvom, láskou, zradou, oddanosťou a dávnym proroctvom o konci sveta zvanom Ragnarok.

Odin Sphere je čistou ukážkou umenia pre hracie konzoly. Svojim vizuálom pripomína rozprávky z detstva a jej príbeh od nej naozaj nemá ďaleko. Už samotná hra začína dievčatkom, ktoré si kráti chvíle čítaním starých zaprášených kníh niekde v podkorví a pobyt jej spríjemňuje čierny kocúr Sokrates.

Táto vsuvka funguje ako menu. Odtiaľto si budete vyberať knihy (teda postavy), za ktoré sa rozhodnete hrať. Tie sa však odomykajú postupne a prechádzať ich musíte v určitom poradí. Môže sa to zdať ako mierne vyhodený potenciál voľby, veď každý hráč má rád predstavu, že si sám určuje ako bude s hrou narábať, no na druhej strane sa tak zaisťuje, že príbeh bude so svojimi  spletitými vetvami dostatočne zrozumiteľný.

Celý svet je totiž dosť komplexný a každá postava v ňom zohráva svoju úlohu a ich osudy sa neraz prekrývajú. Nečudo teda, že sa za každú ocitáme v rovnakom prostredí, možno len inej časti tej istej krajiny.

“Svojim vizuálom Odin Sphere pripomína rozprávky z detstva a jej príbeh od nej naozaj nemá ďaleko.”

Čím sa dostávam k prvej a možno jedinej nevýhode celej hry– opakovanie. Stále ten istý príbeh, tá istá krajina, tie isté predmety. Väčšinu nepriateľov stretnete už v prvej kapitole príbehu a tak ostáva málo prekvapení pre zvyšné postavy.  (Ale je vtipné sledovať ako legendárneho draka zužujúceho celú krajinu niekoľko stáročí vypráši behom okamžiku až päť vašich hrdinov…)

Každým krokom by si hráč mal pomyslieť: „Má mi táto hra ešte čo ponúknuť?“ Lenže nepomyslí! Je to zaujímavé ako Odin Sphere miestami pôsobí až hypnoticky. Práve jej stereotypnosť je priam návyková. Ja viem. Znie to príšerne, no nejakým zázrakom to funguje… Neviem akým, ale od tejto hry sa neodtrhnete!

“Kto z nás by sa v živote nechcel zlepšovať tým, že miesto učenia si dá navariť dobré jedlo?”

Počas hrania budete dostávať mnoho podnetov, ktoré vás budú držať hlavne pri preskúmavaní krajiny, síce na konci už nebude jediného lístočka, ktorý by ste tam nepoznali. Tým prvým sú recepty, suroviny a alchýmia. Všetko, čo si vypestujete alebo si z nich necháte uvariť sa zmenia na EXP boby, čo vám samozrejme odomyká nové možnosti, skilly a pod. A povedzme si pravdu, kto z nás by sa v živote nechcel zlepšovať tým, že miesto úmorného učenia si dá navariť dobré jedlo? (Hej, menšie odporúčanie- túto hru nehrajte hladní. )

Lektvary vám naopak pomáhajú priamo v boji, dopĺňajú život, zlepšujú silu, dávajú menšie elementárne útoky alebo slúžia na mierne sprostosti, ako je premena nepriateľov na žaby, či vypustenie živého slizu, aby vám pomohol v boji s vašim nepriateľom. (Nie je nič lepšie, ako keď obrovského démona dorazí malý hryzkajúceho kúsok hlienu…) Dobré je, že sa dajú vyrábať priamo za behu. V momente ako vytiahnete inventár, hra sa pauzne. Máte čas vydýchať sa z boja, doplniť elixíry a pokračovať v sekaní. (A sekaní. A sekaní.)

“Zaujímavé sú aj hodnotenia, podľa ktorých dostávate odmeny za arény.”

Zaujímavé sú aj hodnotenia, podľa ktorých dostávate odmeny za arény, vďaka čomu sa budete snažiť byť naozaj rýchli a efektívni, nedostávať damage a používať aj špeciálne útoky. Za každý súboj vás čaká známka a podľa nej vám budú objavovať truhličky s peniazmi a ďalšími surovinami.

Súboje sú mimoriadne zábavné. Až ma prekvapilo, koľko hra dokáže utiahnuť nepriateľov bez otravného sekania, pretože na niektorých územiach môžete očakávať hotové záplavy.

Dobre vymyslené sú aj samotné postavy. Nemyslím teraz ich charakterovú či príbehovú stránku. Ale spôsob boja. Každá z nich je v podstate unikátna. Pri jednej budete ako o život stláčať tlačítka a mlátiť nepriateľov hlava nehlava.

Pri druhej si väčšinu času budete dávať pozor na dostatočný odstup, uhýbanie a vyčkávanie na správne zasadenie rán, ktorých síce nemusí byť tak veľa, no sú omnoho účinnejšie. Zaujímavé je, že napriek odlišného štýlu boja (okrem jednej víly Mercedes) som nemala problém si rýchlo zvyknúť a prispôsobiť sa. Zmena je naozaj skôr vítaná.

“Príbeh je podaní knihami, pričom každá je zameraná na jednu hrateľnú postavu”

Vaše sily sú postavené na špeciálnych drahokamoch. Pomocou nich si odomykáte nové schopnosti ušité na mieru vždy na vašu novú postavu. Drahokamy sa dajú ľahko získať za boje a na mapkách si viete nájsť presné miestnosti, kde sa práve nachádzajú.

Jeden drahokam je vždy v labyrinte skrytý tak, aby ste si pri večnom mlátení nepriateľov trochu oddýchli aj zatrasením mozgových závitov, vyriešili drobnú básničku a pomocou tejto nápovedy našli posledný vzácny kryštál.  Nebojte sa, nič ťažké… Len treba byť pozorný.

Čo sa týka príbehu, je zaujímavý, nijak unikátny, no veľmi príjemný a pútavý. Ako ste si už asi všimli príbeh je podaním knihy z rôznej perspektívy hlavných hrdinov. Celé to tvorí akúsi skladačku, ktorú si odhaľujete kúsok po kúsku. Ťažko sa rozpráva o nejakých detailoch, keďže každou drobnosťou vás môžem pripraviť o zážitok… Všetko je to práve o tých malých drobnostiach a tie si, bohužiaľ, musíte odhaliť sami…

“Nemusíte sa báť ani anglického či japonského dabingu.”

Pri Odin Sphere nesmiem zabudnúť ani na skvelú hudbu. Tá okrem skvelej grafiky je skutočným klenotom celej hry. Nemusíte sa báť ani anglického či japonského dabingu. Obidve verzie sú výborné a behom hry sa dajú prepínať, takže zlú voľbu neurobíte. Hra má samozrejme anglické titulky, ktoré sa zobrazujú v komixových bublinách počas všetkých dialógov a nehrateľných častí.

(Zaujímavosťou je pre zvedavcov stará verzia tejto hry. Nájdete ju spolu s jej novým kabátikom a môžete si vyskúšať zmeny. Je pravda, že hra si prešla ozajstným prevratom- a to rozhodne k lepšiemu!)

“Bol to pre mňa skutočný relax a príjemné strávenie hodín.”

Pre mňa osobne je Odin Sphere veľkým prekvapením, keďže normálne by som na podobný žáner hry nikdy nesiahla a nakoniec som pri nej strávila x hodín. Bol to pre mňa skutočný relax a príjemné strávenie hodín. Možno je čas zabudnúť na prepracované psychologické zápletky a preniesť sa do detských čias, keď sme zatajovali dych nad príbehmi, kde si merajú sily dve znepriatelené strany- dobro a zlo.

Máš k článku otázku alebo pripomienku?

Páčil sa ti tento článok? Podelíš o svoje dojmy z hry? S ktorou postavou vás hra najviac bavila? Aká zaujímavosť vás prekvapila? Napíš mi do komentárov. Odpovedám a teším sa na všetky názory!

(Recenzia bola robená pre PS4)

Názov: Odin Sphere Leifthrasir

Žáner: Akčný / Dobrodružný / Fantasy / Metroidvania / RPG

Herný čas: cca 30 hodín, 40 hodín na 100%

Rok vydania: 2016

Platformy: PS3, PS4, PS Vita (pôvodná hra na PS2)

Vývojári a štúdio: Vanillawere

Vydavateľ: Atlus

Odin Sphere vytvorilo štúdio Vanillaware. Zpočiaku mal Vanillaware problém nájsť vydavateľa na svoje hry kvôli nedostatku predchádzajúcej tvorby. Nakoniec Odin Sphere vydal Atlus, no vydanie museli odložiť takmer o rok, aby sa neprekrývalo s vydaním iných hier od Atlusu, hlavne s Persona 3.

Čo ste od nich mohli hrať? Toto malé štúdio má u nás na svojom konte len tri hry: Dragon’s Crown, Muramasa: Rebirth (na Nintendo Wii vyšlo pod názvom Muramasa: Demon Blade) a Grim Grimmoire. Momentálne pracujú na 13 Sentinels: Aegis Rim.

Imaginaria pracuje na tom, aby ste tu objavili recenzie všetkých týchto hier. Kliknutím na obrázok si ich zobrazíte:

Hľadáte podobne ladené hry ako je Odin Sphere? Tu je pár tipov, ktoré by vás mohli zaujať:

Ak hľadáte niečo naozaj blízke, hrami od štúdia Vanillaware, ako je Muramasa či Dragon’s Crown, nič nepokazíte. Okrem toho som pre vás vybrala Hollow Knight a Ori, ktoré majú podobný bojový systém a rozprávkový štýl. Ni No Kuni je síce úplne iný žáner, no je to hra, ktorá má najbližšie k čistej rozprávke. Verím, že sa vám budú páčiť!

 

Vedeli ste, že…?

 v hre nie je zakomponovaná len severská mytológia, ale aj niektoré shakespeareovské príbehy, klasické európske rozprávky a veľa inšpirácie berie aj zo starších hier. Odin Sphere je spirituálnym nástupcom hry Princess Crown. Po jej vytvorení pre štúdio Atlus sa tvorcovia odtrhli a vytvorili vlastné štúdio, teraz známe ako Vanillaware.

podtitul remasteru Leifthrasir je odkaz na dvojicu Líf a Lífþrasir, čo sú v nórske mytológií jediní dvaja ľudia, ktorí prežili Ragnarok.

pri preklade museli každú jednu textovú bublinu v hre manuálne upravovať, lebo pôvodne boli robené pre japonské kanji a preložený text sa do nich nezmestil.

Kamitani, ako aj vo svojich ostatných hrách, vytvára silné ženské postavy, lebo je toho názoru, že ak je žena donútená bojovať a pozbierať svoju odvahu, mala by vyhrať.

Leave a reply

2 komentáre
Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Follow us

Proactively formulate resource-leveling imperatives through alternative process improvements.