Norské dřevo: bestseller, ktorý úplne sklamal | RECENZIA

Norské dřevo – kniha, ktorá v skostnatenej japonskej spoločnosti vytŕčala ako otravná trieska, zatiaľ čo na západe ju milovali. Čím je tento milostný príbeh tak výnimočný, že dohnal Haruki Murakamiho až k emigrácií?

Na prvotinu je kniha skutočne odvážna. Vnútorný svet postáv pretkáva kritika japonskej spoločnosti – separovaných škôl, potlačovania sexuality, reforiem a mnoho ďalšieho. Norské dřevo rúca predstavy o slušnom a usporiadanom Japonsku. Systém udržujúci ilúziu šťastného života skrýva mnoho radikálnych krokov, pokrytectvo a bezvýchodnosť. Je ale kniha až taká šokujúca?

Nie. Naopak je plná klišé, nudného lamentovania, bez originálnej kompozície a štýlu rozprávania. Oplzlé reči, detailné popisy sexu bez romantiky sú časom viac trápne než realistické. Norské dřevo je typická spoveď mladých ľudí, plná sexu, alkoholu a starostí, s ktorými ako deti nejak nerátame. Hrdinovia poznačení smrťou a dezilúziou sa ponevierajú od dňa ku dňu.

„Prichádza obdobie plné skúšok: ostane verní?“

Našu dvojicu spojila smrť ich priateľa a teraz, zmietaní pocitmi sa vyrovnávajú so školou, ktorá ich nenapĺňa, so životom, ktorý nemá žiadny cieľ, a s vekom, ktorý ich núti byť dospelými, zatiaľ čo ich priateľ už bude mať navždy sedemnásť. To vyvrcholí až do spoločnej noci, ktorá mala znamenať nový začiatok. Ale neznamenal.

Miesto toho hlavný hrdina ostáva sám a jeho priateľka sa po psychickom zrútení dostáva do zariadenia. Prichádza obdobie plné skúšok: ostane verní, alebo sa odpúta a vráti do sveta, ktorý mu aj tak ponúka minimum?

„-Hele, a to si ho tady všichni kluci honěj?- zeptala se Midori při pohledu na kolejní budovy.
-No asi jo.-
-A myslej přitom na holky?-
-Řekl bych, že jo.- povídám. -Na kurs akcií nebo nepravidelný slovesa se při tom myslí dosť těžko. Řek bych, že si u toho normální člověk představí spíš tu holku než třeba plavební kanál v Suezu.“ (s.180).

Dej knihy ustupuje na úkor duševného prežitku hlavných postáv. Melanchólia srší z každej stránky a ja som čakám, kedy konečne začnem súcitiť s hlavnou dvojicou. Pravda je, že jediný dôvod nachádzam vo vlastnej morálke a neistote. Opustili by ste človeka, ktorý je natoľko nestabilný, že by to nemusel prežiť? Je to skutočne láska alebo pasca, z ktorej nejde uniknúť?

„ Norské dřevo je kniha, ktorú si bude vedieť prečítať celý svet. “

Stále dúfam, že objavím aspoň niečo, prečo si postavy obľúbiť, no ich chabé charekterové vlastnosti mi to veľmi nedovoľujú. Hlavný hrdina, otrávený životom, je medzi Japoncami výnimočný jedine tým, že pozná našu západnú kultúru. Cez tieto vsuvky Murakami utvára knihu, ktorú si budú vedieť prečítať nie len domáci, ale celý svet. Odkazy na literatúru, hudbu pretkávajú celú knihu. Čo ale vieme o postavách?

Vlastne nič. Ich povahy utvorí len pár opisov: choré a nevýrazné dievča. Muž, ktorý sa bojí zväčšujúceho sa veku a oplzlá divoška, ktorej život zatiaľ veľa nedoprial. Postavy veľmi nevybočujú zo svojej role a práve preto, sa mi viac a viac protivia. Čím chcel Murakami šokovať? Sexuálnou úprimnosťou japonskej ženy? Stratenosťou mladého človeka vo svete? Norské dřevo spracováva aktuálne témy vyslovené miliónkrát predtým a mnohé z nich už boli spracované omnoho zaujímavejšie.

„Kniha je viac zdramatizovaná než načítaná.“

Ak nemáte radi zdĺhavé popisy, aspoň tu vás poteším. Kniha je založená hlavne na dialógoch. Tu je asi na mieste, aby som začala so spracovaním audioknihy. One hot book odviedol kvalitnú prácu, síce mne osobne nesadol až prehnane hraný štýl. Kniha je viac zdramatizovaná než načítaná. Funenie Filipa Čapka, alias hlavného hrdinu, mi nepríjemne razilo slúchadlami. Dlho som nevedela prísť na to, čo ten zvláštny zvuk spôsobuje! (Chudáka spolubývajúceho som podozrievala, že vo vedľajšej izbe asi onanuje). Hmm, asi nespoznám ani dobrý umelecký výkon, keď ho počujem.

No vo všeobecnosti voči spracovaniu nemám veľké výhrady. Myslím, že jediný dôvod, prečo som sa dokázala dosť až na koniec je to, že mi ju mal kto predčítať. Ak ste náhodou čítali Spisovatel jako povolání uvidíte mnohé podobnosti medzi Murakamim a hlavným hrdinom. Zaujímalo by ma nakoľko Murakami vložil do Norského dřeva vlastné zážitky a skúsenosti.

Pozitíva

• prevedenie do audioknihy
  • krátke
  • občasné zaujímavé myšlienky

Negatíva

• sexuálna otvorenosť, ktorá je časom oplzlá a neúčelná
  • bez zaujímavej kompozície/ nudne podané
  • postavy bez vývoju

Komu sa bude páčiť?

Skôr pre študentov a mladú generáciu. Ako všetko japonské, aj toto chce otvorenú myseľ. Jednoduchá kniha na tému depresie, hľadania vlastnej hodnoty, prechodu do dospelosti a nových sexuálnych skúseností.
4.5

Príbeh (originalita, zábavnosť/hĺbka) - 4
Dej (logický sled, plynulosť, dynamickosť) - 4