• Search
  • Lost Password?

Danganronpa V3: Killing harmony. Skazí pohľad na sériu? | RECENZIA

Svet v horšom stave než býval. Zúfalstvo sa rozšírilo ako mor. Hlavní hrdinovia ani nevedia, akú úlohu v tom chaose zastávali. Sú oni nádej alebo zúfalstvo? Jediné, čo ostáva je spomienka na vlastný pohreb! Všetci mali byť mŕtvi a predsa sa opäť stretávajú na pôde školy pod vedením medvedíka Monokuma, ktorý svoje plány nijak nemení. Cena za dokonalú vraždu už nie je ani tak sloboda ako poznanie. Zistenie, čo je vlastne Danganronpa!

UPOZORNENIE: “Recenzia neobsahuje spoilery, ale ráta so znalosťou príbehu a herných mechaních predošlích hier. Venuje sa prevažne novinkám a rozdielom, ktoré V3 do série doniesla. Pre lepší obraz odporúčam najprv prečítať recenzie na predošlé diely: Danganronpa: Trigger happy havoc a  Danganronpa: Goodbay despair. Príjemné čítanie!”

Keď niekomu rozprávam o Danganronpe, zvyčajne začínam konceptom vrážd a súdov, v ktorým vám ide o život. Danganronpa V3 chce ukázať viac. Zodpovedať všetky otázky, ktoré počas série vznikli. Aký bude svet, keď skončí Danganronpa? Prečo tieto hry pokračujú, keď mastermind je mŕtvy?

Začiatok je mierne nesmelý a pomalý. Šestnásti študenti opäť čelia krutej pravde. Zúfalo sa snažia nájsť východ z tejto akadémie hrôzy. Kým narazíte na prvé telo, hra vás nechá nahliadnuť na každú z postáv. Už máte svojho favorita na voľný čas? Prípadne tip na prvú obeť?

Talenty, s ktorými sa stretnete, sú opäť netradičné. Najlepší astronaut, dokonalá slúžka, umelkyňa, ale aj čarodejka či cosplayerka, ktorá srší odkazmi na všetky možné anime. Bohužiaľ, charaktery sú celkom priehľadné. Môj odhad pre-živších bol od začiatku viacmenej správny. Karty Vrah a Obeť sa mierne pomiešali, ale čakalo ma len málo prekvapení.

“Začiatok je mierne nesmelý a pomalý.”

Opäť platí, že času je málo. Hra umožní maximálne štyri interakcie pred ďalším súdom, takže mnoho postáv skrátka nemá takmer žiadny vývoj. Zato pár ľudí si rýchlo zamilujete. Gentlemana Gontu, ktorý má väčšie srdce ako hlavu, zloducha Kokichiho a jeho neustále zneisťovanie situácie.

Platí to aj naopak. Oplzlosť inžinierky, z ktorej nedostanete rozumného slova, či Aikido-šampiónka, čo si nenechá ujsť možno poznamenať, aký sú muži degenerovaní, vám budú nesympatické od prvého momentu.

“Klamanie na súde. Dajte si pozor!”

Vývoju sa dočkajú skôr postavy, ktoré sa prebojujú až k poslednému súdu. Čo je na tak dlhú textovú hru poriadna doba. Horšie je, že väčšina z nich zabúda na akúkoľvek logiku, čo poznačilo aj súdne procesy. Miesto hľadania pravdy zaťato veria svojim priateľom! Nikto nemôže byť vinný! Ani keď tá mŕtvola ešte stále smrdí na zemi. Tak ju hoďme do mrazáku a zabudnime na ňu…

Tvorcovia v tomto duchu vytvorili na súdoch aj nový špeciálny systém – možnosť klamať. Klamať sa síce dá len v určitých situáciách a vaši spoluhráči vám na to môžu prísť, no je to možnosť, ktorá má urýchliť súdny proces, aby ste sa netrápili zbytočne dlhou obhajobou. Bol to pekný pokus, keby ho dotiahli do konca. Klamstvá, podľa mňa, často prichádzajú nezmyselne. Občas len bránite priateľov, síce nemáte v rukách žiadne tromfy. Nádej nad zúfalstvo.

“Rozdelenie do tímov. Ktorá skupina má pravdu?”

Okrem toho súdy opakujú už zaužívané minihry s trochu lepším spracovaním. Rytmická klikačka sa premenila na skutočné ozbrojovanie a aspoň po vizuálnej stránke vypadá úžasne! Panické debaty sa zmenili na rozbroj troch strán, kde sa všetci prekrikujú. Musíte hre venovať ešte väčšiu pozornosť, no súdy sú rovnako zábavné. Najväčšou novinkou je rozdelenie do tímov, keď názor skupiny prestáva byť jednoznačný.

Pri tejto príležitosti musíte hľadať ľudí, ktorí sú schopní navzájom vyvrátiť pochybné argumenty. Musíte si dobre všímať výpovede protivníkov a potom rýchlo vyhľadať, kto vie reágovať na jeho slová. Občas je možností viac, no správna kombinácie je vždy len jedna. Táto novinka sa rýchlo stala mojou obľúbenou časťou súdu. Je dynamická, logická a zábavná. Osobne som však cítila, že Danganronpa V3 potrápila moju angličtinu viac než jej predchodkyne.

“Tvorcovia sa pokúsili všetko urobiť farebnejšie.”

Tvorcovia sa pokúsili všetko urobiť farebnejšie, dynamickejšie. Popri dialógoch všade lietajú kytičky, farebné pásiky. Vety sú rozhádzané či rozkúskované po celej obrazovke. Iné sa občas akoby odlomili a odpadnú. A keď ich nestihnete? Máte smolu… Možno je to problém čisto malej obrazovky PS Vita, no pre ten vizuálny bordel, čo z toho vznikal, sa mi ťažšie sústredilo na samotný text.

Danganronpa V3 aspoň ponúka viac voľnočasových aktivít. Nové časti školy otvárate z amuletov, ktoré vám Monokuma donesie po súde. Ak ste pri behaní pozorní, rýchlo prídete na to, kam patria. Samozrejme, vaši spolužiaci tiež pomôžu. V strede hry otvoríte luxusné kasíno s minihrami, kde môžete zarobiť poriadne prachy!

“Danganronpa V3 ponúka viac voľnočasových aktivít.”

Nechýba ani stroj na darčeky na podliezanie priateľom. Ak ste hrali minulé hry, viete, aká odmena vás čaká za maximálne priateľstvo. Tu na to budete musieť ísť rafinovanejšie! Pri kasíne nájdete hotel Kumasutra. Už svitá? Kľúče od neho sú najdrahšia vec z celej hry. Oni však vedia, kam investujete, zvrhlíci!

Popri chodení za priateľmi sa môžete baviť aj zbieraním miniatúrnych medvedíkov Monokuma. Vašou odmenou bude len plná polička chodiacich medvedíkov, no hľadanie tých potvor je náročnejšie než vypadá. Prekonáte ma a nájdete ich všetky?

“Monokuma je otec?!”

Ak nie, môžete sa tešiť aspoň z nových pomocníkov Monokubs. Títo malí medvedíci sú ešte otravnejší ako váš únosca. Ich zvrátenosť a úchylnosť hýbe dejom a krásne dopĺňajú dej. Až som mala pocit, že ich charaktery som si obľúbila viac, než našich študentov.

A teraz poďme na časť Danganronpa V3, ktorej sa snažím od začiatku vyhnúť. Príbeh a zakončenie série. Danganronpa je skvelá séria, ktorá ťaží z toho najlepšieho. Tvorcovia opäť ponúkli to, čo sme všetci čakali. Typickú Danganronpu, ktorá sa vo svojej podstate nemení. Kruté zabíjanie, riešenie záhad, mnoho minihier, úchylný humor a postavy. Dali nám hru, ktorú milujeme a všetko to, prečo sme sa do ich série pustili. Lenže je koniec krutým hrám.

“Nikdy neviete na čom ste…”

Danganronpa sa od svojej prvej hry rozrástla o tri ďalšie, nehovoriac o anime, ktoré príbeh dotvára. Osobne by som povedala, že skôr kazí, pretože zmierňuje napätie a krutosť, ktoré z herné séria srší. Ale to je na inú diskusiu.

Každopádne si to žiadalo isté zakončenie. Bodku na záver. A tá je veľmi…neistá. Ak by som mala brať Danganronpu V3 ako samostatnú hru, musím povedať, že je geniálna. Dej je plný zvratov, nikdy neviete na čom ste. Epilóg je dojemný a plný očakávania. Zanechá pocit, že Danganronpa vlastne nikdy nekončí, síce naše charaktery už nikdy neuvidíme. Nádherný odkaz nádeje a zúfalstva, s ktorým už musíme naložiť sami.

“Bodka na záver.”

Z toho druhého pohľadu, kde Danganronpa V3 uzatvára celú sériu, V3 kašle na nejaké hlúpe anime a vonkoncom kašle na Danganronpa: Ultra despair girls. Bez nich by koniec dával omnoho väčší zmysel, ale bohužiaľ. Vďaka rozporom v príbehu pre mňa koniec V3 nebol veľmi uveriteľný. Cítim sa mierne podvedená a rozpoltená. Myslím, že na väčšiu analýzu by som už potrebovala spoilery, preto ak sa chcete dozvedieť viac o samotnom závere hry a podeliť sa o svoj názor, čoskoro pridám samostatný článok, v ktorom sa mu venujem.

Dôležitejšia otázka pre vás asi je – skazí mi to pohľad na sériu? Myslím, že nie. Danganronpa V3 je sama o sebe stále dobrá hra. Koniec je natoľko nejasný, že si istotne nájdete interpretáciu, ktorá vám bude vyhovovať. Ja sa utešujem tou svojou, skúsite si ju nájsť tiež?

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Follow us

Proactively formulate resource-leveling imperatives through alternative process improvements.