999 (Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors) | Rozhodovanie začína

Radi hráte hry? Čo tak si zahrať jednu so Zerom? Jej pravidlá sú veľmi jednoduché. Deväť dverí, deväť ľudí, deväť hodín. Má to len jeden háčik. Ihrisko je potápajúca sa loď. Začiatok úžasnej série Zero Escape.  Chceš vedieť, aké to je na palube smrti?

Napriek svojmu názvu, čas v tejto hre nebude vás skutočný nepriateľ. Skôr úmorne dlhé texty a logické hádanky, ktoré vás čakajú v každej novej miestnosti označenej krvavým číslom od jedna po deväť. 999 je geniálna kombinácia vizuálnej novely a klasických adventúr.

Obsah: Po tom, čo sa preberáte v polopotopenej kajute a hľadáte cestu von, zisťujete, že tejto príšernej situácií nečelíte sami. A únosca má s vami jasné plány. Na zápästia vám umiestnil hodinky s bombou, ktorá sa aktivuje pri akomkoľvek porušení pravidiel. To však nie je všetko. Loď pomaly klesá ku dnu a vašou jedinou šancou je nájsť cestu na povrch. Tú nájdete len ak budete spolupracovať a vyriešite hádanky. Lenže ľudia pod tlakom robia veci, ktoré by ich dovtedy nenapadli ani v najhoršej nočnej more.

„Postavy sú od začiatku veľmi zaujímavé a ľahko si k nim hľadáte cestu.“

Sériu Zero Escape som začala druhým dielom Virtue’s Last Reward. Preto som vedela, čo od jednotky čakať. V mnohom svoju následkyňu dokonca prekonala.  Postavy sú od začiatku veľmi zaujímavé a ľahko si k nim hľadáte cestu. Síce sa ako najlogickejšie javí spolupracovať, čoskoro sa naučíte, že strážiť si chrbát nikdy neuškodí.

Keďže 999 je viac vizuálnou novelou než hrou, treba rátať s tým, že kým sa dostanete k nejakej interakcií, celkom to potrvá. Možno mi nebudete veriť, ale práve textové pasáže sú na celej sérií to najlepšie.

Hra má neskutočne dobre prepracovaný príbeh. Čítanie, ktoré vás poriadne zamestná, utečie ako voda. Doslova. Napriek tomu, že v hre nenájdete žiadny časový limit, strach o vlastný život budete cítiť na každom kroku. Čoskoro začnete veriť, že ak nebudete postupovať dostatočne rýchlo, smrť si vás nájde ešte skôr.

„Niektoré rozhodnutia totiž vedú k slepým koncom, iné k dobrým aj zlým.“

Čo? Nečakali ste, že v tejto hre budete umierať? Nie tak často ako v neskorších častiach série, ale dôjdete k tomu… Niektoré rozhodnutia totiž vedú k slepým koncom. Dobrých aj zlých je hneď niekoľko a hra predpokladá, že prejdete všetky, až kým sa nedostanete k tomu pravému.

Samotná hra v menu vypadá ako pavúk a ráta s prepínaním kapitol. Na každom konci sa dozviete podstatnú informáciu a niektoré heslá je dobré si zapísať aj do budúcnosti. Výhoda remaku pod názvom Nonary Games, kde spolu vyšli 999 aj Virtue’s Last Reward, je, že máte výber kapitol, a tak nemusíte hrať s perom a papierom, ako ja na Nintende DS.

A keď budete mať textu dosť, šup do miestnosti s hlavolammi! Postavy, s ktorými pôjdete dnu si budete môcť vybrať na základe číselnej kombinácií na hodinkách. Ich povahy spoznáte aj tam, no hlavne budete riešiť nejaké tie úlohy. Adventúrová časť nie je náročná, no ani vás nepustí z miestnosti zadarmo.

„Keď budete mať textu dosť, šup do miestnosti s hlavolammi!“

Nemusíte sa ničoho báť. Po ruke máte svojich dvoch kolegov, ktorý vám každý predmet môžu okomentovať a v prípade, že sa zaseknete, pridajú aj nápovedy. Čím dlhšie trávite pri nejakej úlohe, tým viac rád dostávate.

Na vyriešenie niektorých úloh budete potrebovať heslá či predmety, ktoré nájdete v miestnosti. Občas nie je úplne jasné, čo budete a nebudete potrebovať. Zato vám hra nikdy nedovolí zobrať predmet, ktorý nemá žiadne využitie.

Najzaujímavejšie je, že pomedzi úlohy vám postavy stihnú poukázať  aj na fakt, že mnohé z nich v sebe majú podobnosť s reálnymi vedeckými, sociálnymi či psychologickými experimentmi. Kto tvrdí, že z hier sa nedá nič naučiť?

„Pred čím vás varovať môžem, sú technické nedostatky na Nintende DS.“

Podľa toho, čo som čítala na internete, PS Vita verzia 999 mierne pokazila dotykové ovládanie a tak je jednoduchšie sa na predmety nasmerovať páčkami. To vám potvrdiť nemôžem. Pred čím vás varovať môžem, sú technické nedostatky na Nintende DS. Takže ak si zoženiete iné verzie, budete mať teraz o pár odstavcov čítania menej.

999 na Nintendo DS totiž malo svoje chyby, ktoré našťastie doviedli Virtue’s Last Reward a aj jej remake, tam kde je. Už teraz môžete vidieť obrázky z PS Vita verzie. Snažím sa nepoužívať cudzie fotky, navyše predpokladám, že ak po tejto sérií siahnete, už budete hľadať skôr remake, tak preto…

„V pôvodnej 999 ste sa viackrát mohli dostať do rovnakého konca cez iné rozhodnutia.“

Späť k Nintendu DS. Ako prvé mi napadá výber kapitol, ktorý na tejto verzií neexistuje. Hru prechádzate zakaždým úplne nanovo. Síce som arachnofobik, ten pavúk tam veľmi chýbal.

Čo mi vadilo viac, bolo prechádzanie rovnakých miestností. Neviem ešte, ako je spravená Nonary Game, ale tu ste sa viackrát mohli dostať do rovnakého konca cez iné rozhodnutia. Rovnako tak ste riešili tú istú miestnosť aj dvakrát!

Neviem si ani dosť dobre predstaviť ako vyriešili úlohy, na ktoré boli nutné dve obrazovky. Čoskoro sa to však dozviem. Nonary Game ma čaká na poličke a tak vám v samostatnom článku dakedy uvediem všetky rozdiely s pôvodnou 999!

„Koniec človeka proste chytí za srdce.“

Späť k veci. Keďže sa blížime na koniec článku, chcem rozobrať aj samotný koniec, pretože ten je v 999 výnimočný. Bez spolierovo vám prezradím, že je najosobnejší zo série a človeka proste chytí za srdce. Zároveň je to moment, kde sa ukazuje, že výber starého Nintenda nebol náhodný.

Obávam sa, že vy, ktorí si kúpite 999 v prerobenej verzií či už na PS4, PS Vita , PC, nikdy nezískate tak silný zážitok. Opäť len z čítania viem, že ho mierne prerobili, pretože nenašli vhodné riešenie, ako zdrcnúť obraz len na jeden displej…Smutné.

„Prvé dve hry sa totiž dajú hrať aj samostatne.“

O to viac si stojím za názorom, že ak chcete dobrý vstup do série začnite s dvojkou Virtue’s Last Reward. Prvé dve hry sa totiž dajú hrať aj samostatne. 999 bola pôvodne plánovaná len ako jedna hra. Tým pádom, ak začnete dvojkou, nič sa nestane. Jednotka by v tom prípade slúžila ako prequel, pretože Virtue’s Last Reward  a 999 na seba príbeho mierne nadväzujú.

Pred čím vás varujem je Zero Time Dilemma. Keďže séria nie je číslovaná a tretí diel sa tento mesiac objaví na PS+, možno vás bude lákať si ho zahrať. Bez prvých dvoch dielov to nerobte! Zero Time Dilemma uzatvára celú sériu vlastným príbehom, no bez informácií z Nonary Games je vám celkom zbytočný.

Máš k článku otázku alebo pripomienku?

Páčil sa ti tento článok? Podelíš o svoje dojmy z hry? Ktorá postava ťa z hry zaujala najviac? Aká zaujímavosť vás prekvapila? Napíš mi do komentárov. Odpovedám a teším sa na všetky názory!

(Recenzia bola robená pre Nintendo DS)

Názov: 999 (Nine HoursNine PersonsNine Doors)

Názov série: Zero Escape

Žáner: Vizuálna novela / Adventúra / Sci-fi

Platformy: Nintendo 3DS / remake pre: PS4 / PS Vita / PC

Herný čas: cca 21 hodín, cca 30 hodín na 100%

Rok vydania: 2009

Vývojári a štúdio: Spike Chunsoft

Vydavateľ:  Aksys Games / Rising Star Games

Sériu Zero Escape štartuje v Japonsku v roku 2009 prvá hra pod názvom 999 (Nine HoursNine PersonsNine Doors). Celú sériu spája koncept deviatich ľudí, ktorý sú unesení psychopatom menom Zero. V snahe nájsť cestu von sa odhaľuje pravá povaha postáv. Desivá atmosféra, vraždy, konšpiračné teórie a riešenie logických úloh prechádza celou touto geniálnou sériou. 999 (Nine HoursNine PersonsNine Doors) pôvodne bola len na Nintendo DS, no v roku 2017 vyšiel aj remake pre PS4, PS Vita a PC pod názvom Nonary Games, ktorý obsahuje ako 999 tak jej pokračovanie Virtue’s Last Reward.

Recenzie na celú Zero Escape sériu pre vás prichystala Imaginaria.sk!

Zaujal vás štýl hry? Osobne milujem kombináciu vizuálnej novely a hry, preto by som vám chcela poradiť pár hier na tento štýl. Poradila by som vám Tokyo Twilight Ghost Hunters pre pekný vizuálny štýl v kombinácií so stratégiou. Samozrejme nemôžem nespomenúť Danganronpu! Možno aj Utawarerumono, no k prvému dielu sa dostanete len skrz anime. A ak vám nevadí iba text a nepotrebujete k tomu tú hernú časť, tak odporúčam Steins Gate, pretože sú si v mnohom podobné.

Vedeli ste, že…?

• 9 je nešťastné číslo? V Japonsku „ku“ (苦) sa môže preložiť ako: „bolesť, choroba, utrpenie, agónia, mučenie“.

 k predobjednávke ste mohli dostať hodinky z hry. Prečo som sa k tejto sérií nedostala skôr?

 Sigma mal pôsobiť ako mužný protiklad k Jumpeiovi, ktorý je v hre zatiaľ zreteľne nevyzrelý.

 999 mali byť pôvodne len jedna hra.

Pomohla ti recenzia? Páči sa ti Imaginaria? Zdieľaj! Pomôž vybudovať miesto, kde to žije! Pridaj sa k fanúšikom našej FB stránky.

Pozitíva

  • Dlhé textové pasáže nenudia
  • Obtiažnosť úloh je primeraná
  • Nádherný koniec
  • Dá sa hrať samostatne
  • (Nejaké technické chyby opravuje remake)

Negatíva

  • Bez výberu kapitol
  • Opakovanie miestností a koncov

Zhrnutie

Aj keby ste neboli práve fanúšik čítania, 999 (rovnako ako Virtue’s Last Reward) vás proste pohltí a nepustí. Geniálny príbeh. Postavy, ktoré si zamilujete a desivá atmosféra, akú by ste od tejto hry ani nečakali! Nepýtajte sa či je 999 pre vás, pýtajte sa prečo ju ešte nemáte!
8.3

Skvelé

Hrateľnosť - 7
Grafika - 6
Zvukový dizajn - 8
Príbeh - 10
Vedľajšie aktivity - 10
Zábavnosť - 9

Napíšte komentár

Emailová adresa nebude nikde zverejnená. Okná označené * je povinné vyplniť.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Lost Password